aug 012012
 

Pri obidvoch typoch diabetu je podstatou diéty obmedziť príjem cukrov (sacharidov). U pacientov s diabetom typu 2 je dôležité obmedziť aj príjem tukov. Dôležité je vedieť, že sacharidy podľa najjednoduchšieho členenia delíme na jednoduché a zložené.

Zložené sacharidy sú známe ako pomalé cukry. Ich najlepším zdrojom sú:

  • obilniny (vrátane nelúpanej ryže a kukurice), celozrnná múka, vločky a všetko, čo je z nich vyrobené
  • strukoviny (vo forme bôbov alebo múky)
  • ovocie a zelenina, ktoré je potrebné konzumovať primerane, aby v organizme nevznikal ani prebytok, ani nedostatok cukrov

Zložené sacharidy by mali tvoriť základ stravy diabetika. Nespôsobujú totiž prudký vzostup glykémie (hladiny cukru v tele). Vstupujú do krvi pomalšie. To je dôležité práve v prípade diabetu typu 2, keď je funkcia inzulínu obmedzená. Cukor môže byť z krvi bez problémov „vychytaný“. Čím vyšší obsah vlákniny majú tieto sacharidy, tým pomalší je vzostup glykémie.

Jednoduché sacharidy sú známe ako rýchle cukry. Patrí sem: glukóza, fruktóza, sacharóza, laktóza a maltóza.

Glukóza (hroznový cukor) zdvíha glykémiu najprudšie. Je to jediná forma cukru, ktorá sa okamžite po konzumácii dostáva do krvi a následne do celého tela. Glukóza predstavuje okamžitý zdroj energie. Glukóza je vo forme glykogénu ukladaná do zásob v pečeni a vo svalových bunkách. Je to účinná prvá pomoc pri hypoglykémii (nízka hladina cukru v krvi).

Fruktóza (ovocný cukor) sa vstrebáva o niečo pomalšie. Nakoľko najprv putuje do pečene, kde sa mení na glukózu.

Sacharóza (repný cukor) je bežný cukor, ktorý používame na sladenie. Skladá sa z glukózy a fruktózy. O tom, ako rýchlo nám po nej stúpne glykémia rozhoduje to, v akej forme ju naše telo prijme. Rýchly vzostup nastáva, ak ju prijmeme vo forme sladkého nápoja. Je to ideálna pomoc pri hypoglykémii. Ak ju prijmeme napr. vo forme keksov, vzostup je pomalší. Môže za to kombinácia so zloženými sacharidmi.

Laktóza (mliečny cukor) sa skladá z glukózy a galaktázy. Keďže v laktóze sa nachádzajú aj tuky, vzostup glykémie býva pomalší.

Maltóza (sladový cukor) sa nachádza napr. v pive. Je dôležité vedieť, že po pive a iných alkoholických nápojoch prudko stúpa glykémia, no po čase klesá. Preto sa treba mať na pozore pred hypoglykémiou.

Vzostup po jednoduchých sacharidoch je tak prudký, že „lenivý inzulín“ u diabetika typu 2 nestačí cukor vychytávať a dochádza k prudkému zvýšeniu glykémie. U diabetika typu 1 nemusí byť vzostup taký prudký. Skúsený diabetik si dokáže správne regulovať množstvo podaného inzulínu v závislosti na množstve prijatých cukrov, či už jednoduchých alebo zložených. Aj napriek tomu je príjem sacharidov obmedzený a presne stanovený v individuálnom jedálnom pláne. Pri zostavení jedálneho plánu sa používajú sacharidové jednotky (SJ).

Vo všeobecnosti platí, že jednoduché sacharidy je doporučené konzumovať v čase, keď je glykémia nízka, alebo v čase zvýšenej fyzickej záťaže. Naopak zložené sacharidy sú preferované pre obidva typy cukrovky ako základ stravy.

Pre diabetikov je rovnako dôležité kontrolovať obsah cukru, ako aj celkovú energetickú hodnotu.

 Publikoval o 19:58

 Zanechať komentár

(Požadované)

(Požadovaný, ale nebude zobrazený)