okt 152012
 
Glykemické zaťaženie (GL) a index (GI)

V súvislosti s glykemickým indexom (GI) je nutné sledovať aj množstvo prijatých sacharidov. Hovoríme o glykemickom zaťažení (GL). Je založený na tom, že potravina s vysokým GI spotrebovaná v malom množstve má rovnaký účinok na glykémiu, ako väčšie množstvo potravín s nízkym GI. Diabetik musí brať do úvahy nielen GI, ale aj GL.
Vo všeobecnosti platí, že ak kombinujete potraviny s nízkym GI a vysokým GI, výsledkom bude priemer GI. To je dôležité vedieť, pretože väčšina potravín sa dá kombinovať a tak môžete ovplyvňovať GI potravín. Napríklad ak chcete znížiť GI ovsených vločiek, stačí si ich zaliať mliekom.

Je potrebné si uvedomiť, že GI je užitočným vodítkom pri plánovaní stravy, ale nemal by byť jediným kritériom. Celkové množstvo sacharidov a kilojoulov (kJ) je tiež dôležité. Hlavne pri DM2 (diabetes typu 2), ktorý je často sprevádzaný aj nadváhou.

Zapamätajte si:

  • glykemický index (GI) hodnotí sacharidy podľa toho, ako rýchlo zvýšia glykémiu
  • glykemické zaťaženie (GL) hodnotí sacharidy podľa glykemického indexu (GI) a množstva sacharidov v potravinách
  • ak má potravina nízky GI, neznamená to, že ju môžete jesť bez obmedzenia vo veľkých množstvách
  • vyberte si stravu obsahujúcu dostatok ovocia, zeleniny, strukovín a celozrnných výrobkov
  • naopak, jedzte menej obilných produktov z bielej múky alebo z produktov s vysokou koncentráciou cukru

Ak máte diabetes, je dôležité požiadať o radu svojho lekára pred vykonaním akejkoľvek zmeny vášho jedálnička.

Foto zdroj: fotograf Valentyn Volkov / Pixmac

 Publikoval o 19:19

 Zanechať komentár

(Požadované)

(Požadovaný, ale nebude zobrazený)